Kategorie firmy w Google My Business służą do określenia branży, w której działa Twoja firma. Są niezbędne do tego, żeby klienci znaleźli odpowiednie informacje na ich zapytania lokalne. Wybór kategorii to ważna część tworzenia wizytówki w Google. Z tego artykułu dowiesz się, jak przekładają się na Twoje działania promocyjne. Otrzymasz też podpowiedzi, jak dopasować kategorię do Twojego biznesu i jakich błędów unikać.
Kategoria Profilu Firmy w Google – dlaczego ważne jest wybranie odpowiedniej?
Kategoria Profilu Firmy w Google (wcześniej: Google Moja Firma) powinna być dobrana zgodnie z wytycznymi Google. Podczas tworzenia wizytówki musisz poświęcić czas na ten etap. Nie jest mniej ważny niż inne. Biznes, który został prawidłowo sklasyfikowany cieszy się wieloma korzyściami. Dla tych profitów też zakładasz firmową wizytówkę w Google. Co się na nie składa?
Wpływ na pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania
Przede wszystkim wybór kategorii Google My Business przekłada się na widoczność Twojej firmy w wyszukiwarce. Im bardziej adekwatną kategoryzację przeprowadzisz, tym wyżej znajdziesz się w rankingu Google. Użytkownik po wpisaniu zapytania otrzymuje w odpowiedzi listę firm. Jeśli wybierzesz złą kategorię dla Twojej firmy, możesz znacznie stracić w tym zestawieniu. Możliwe, że potencjalny klient nawet nie zauważy Twojej działalności wśród dostępnych możliwości.
Nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z tego, jak ważny jest wybór kategorii w Profilu Firmy. Jeśli czytasz ten artykuł, już masz przewagę nad konkurencją. Dalej omówimy, jak dobierać kategorie i jak możesz sobie niechcący zaszkodzić. Wcześniej jednak poznaj kolejny powód, dla którego właściwe kategorie mają w Google znaczenie.
Poprawa widoczności w Google Maps
Obecność w Mapach Google pomaga zwiększyć ruch w sklepie, restauracji i każdej innej firmie. Według badania Safari Digital, 86% internautów korzysta z Google Maps, by znaleźć w pobliżu interesujące ich miejsce.[1] Są to nie tylko osoby pochodzące z twojego regionu, ale też przyjezdni. Mapy służą im też do nawigacji. Dlatego ważne jest to, żeby przypiąć do nich pinezkę, wskazującą na lokalizację swojego biznesu.
Jeśli dobierzesz właściwe kategorie do swojej wizytówki w Google, potencjalni klienci szybciej cię znajdą. Dalej już poprowadzi ich aplikacja w telefonie lub na innym mobilnym urządzeniu. Miej na uwadze, że 78% lokalnych wyszukiwań na urządzeniach mobilnych kończy się sprzedażą offline.2 Przez słabą widoczność możesz więc stracić wielu potencjalnych klientów.
Oczywiście widoczność w Google Maps to jedno. Liczy się też jakość twojej wizytówki. Musisz prowadzisz ją regularnie i dbać o jej atrakcyjność i trafność. Wiesz, że aż 2/3 użytkowników w swoich decyzjach zakupowych pomija firmy, których nie znajdują w Internecie?3 Źle wskazane kategorie w wizytówce Google Moja Firma mogą cię dużo kosztować!
Skuteczniejsze dotarcie do docelowej grupy klientów
To oczywiste, że jako właściciel restauracji z tradycyjnym, polskim menu nie chcesz prezentować biznesu zwolennikom chińskiej kuchni. To marnowanie potencjału wirtualnej wizytówki. Jeśli ktoś woli fast foody, nie szuka miejsca, w którym zje pierogi czy rosół.
Czym więc skutkuje nieadekwatny dobór kategorii? Osoby zainteresowane działalnością taką jak twoja znajdują ją z trudem lub w ogóle nie widzą jej w wyszukiwarce. Za to twoja firma może wyświetlić się na niskich pozycjach na zapytania niepasujące do twojej branży. Ty tracisz klientów, a klienci tracą możliwość odwiedzenia restauracji, salonu fryzjerskiego czy biura architekta w najbliższej okolicy.
Jak wybrać odpowiednią kategorię firmy w wizytówce Google?
Teraz wiesz, że kategoryzacja w Profilu Firmy w Google nie jest czymś błahym. Decyduje bowiem o rozwoju twojego biznesu. Jak więc wybrać kategorię, by być lepiej widocznym, zajmować wyższą pozycję w rankingu i docierać do docelowej grupy konsumentów?
Przede wszystkim musisz wiedzieć, że nie masz możliwości utworzenia własnej kategorii. Do wyboru masz ich kilka, ale ta główna jest tylko jedna. Nawet jeśli trudno jest ci wskazać z listy adekwatną opcję, musisz opierać się na gotowym spisie. Jego celem jest ułatwienie użytkownikom wyszukiwarki znalezienie firmy, która najlepiej odpowiada na ich potrzeby.
Analiza oferowanych produktów lub usług
Zastanów się, co właściwie oferujesz swoim klientom. Sprzedajesz samochody o różnym przeznaczeniu czy tylko sportowe? Zależy ci na dotarciu do miłośników włoskiej kuchni czy tylko jakiejś jej części (np. pizza)? Specjalizujesz się w prawie – ale w czym masz największą wiedzę? Jako stylista fryzur obsługujesz kobiety i mężczyzn, czy raczej twoje usługi są zawężone?
Analiza twojej działalności jest ważnym etapem wyboru kategorii w Google Moja Firma. Nie robisz wszystkiego dla wszystkich. Jako właściciel księgarni możesz oferować tylko książki naukowe. To ważna informacja dla konsumentów. Fan kryminałów czy klimatu sci–fi nie znajdzie u ciebie, tego, co go interesuje.
Musisz sam rozumieć, co masz do zaoferowania swoim klientom. Dzięki temu przekażesz im adekwatną informację. I dotrzesz do tych, którzy faktycznie potrzebują literatury naukowej. Tym samym też oszczędzasz czas sobie i konsumentom. Swoją drogą to pewien wyraz szacunku do nich i samego siebie.
Badanie konkurencji
W zdefiniowaniu swojej działalności pomaga też analiza konkurencji. Ktoś sprzedaje produkty lub świadczy usługi podobne do twoich? Sprawdź po prostu, „jak oni to robią”! Zdarza się, że pewne branże trudno jest sklasyfikować. Jeśli ktoś przeszedł już ten etap, który ty masz przed sobą, zobacz, jak to zrobił. Nawet jeśli nie znajdziesz jednoznacznej odpowiedzi, dowiesz się, w którą stronę się kierować. Nie ma sensu wyważać otwartych drzwi.
Porównywanie praktyk konkurencji ze swoimi przydaje się też w innych obszarach. Jednak to temat na zupełnie inny artykuł.
Uwzględnienie lokalizacji i grupy docelowej
Przy wyborze kategorii pamiętaj też o swojej grupie docelowej. Uwzględnij region, w którym działasz i typ klientów, na których ci zależy. Im większa precyzja, tym mniejsza konkurencyjność w wyszukiwarce Google. Ustalenie targetu jest dla ciebie korzystne też dlatego, że zyskujesz wartościowy ruch i zaangażowanie klientów. Wyświetlenia, recenzje, udostępnienia przekładają się na popularność twojej firmy i jeszcze większą widoczność w Google.
Najczęstsze błędy przy wyborze kategorii firmy
98% osób szuka w Internecie informacji o lokalnych firmach.4 Jest kilka częstych, złych praktyk, przez które możesz znaleźć się nisko w rankingu wyszukiwarki i nie docierać do klientów. A tym samym – zaprzepaścić cały potencjał Profilu Firmy w Google. Dobrze wiedzieć, czego unikać. Jakie są najczęstsze błędy, które nieświadomie popełniają przedsiębiorcy przy zakładaniu wizytówki?
Wybór zbyt ogólnej kategorii
Z wyborem mało sprecyzowanej kategorii wiąże się większa konkurencyjność. Jeśli główną usługą w twoim salonie kosmetycznym jest manicure i pedicure, to należy to wskazać. Błędem byłoby wybranie z listy „Salonu kosmetycznego”. Analogicznie, prawnik, który specjalizuje się w prawie podatkowym nie powinien informować, że zajmuje się po prostu prawem. „Restauracja”, to nie to samo co „restauracja włoska”. Tylko w przypadku gdy nie są dostępne dokładniejsze kategorie, możesz wybrać ogólną, która wciąż dobrze opisuje twój biznes. Zastanów się, do kogo chcesz dotrzeć?
Wybór zbyt wąskiej kategorii
Unikaj też zbyt wąskich kategorii. Warto kierować się popularnymi słowami kluczowymi, które są związane z twoją branżą. Zbyt szczegółowa kategoria jest niekorzystna dla widoczności twojej firmy. Użytkownik może wiedzieć, czego potrzebuje, ale nie znać profesjonalnego nazewnictwa. Jego zapytania często oparte są na intuicji i wiedzy, którą już posiada. Pomóż mu znaleźć twoją ofertę. Skróć jego drogę do otrzymania potrzebnego wsparcia!
Wybór kategorii, która nie odzwierciedla oferowanych usług lub produktów
Ostatnią kwestią jest wskazywanie kategorii, która nie jest do końca związana z twoją działalnością. Przykład? Prowadzisz restaurację z kuchnią gruzińską. W lokalu masz też bar. To udogodnienie dla klientów, ale nie główna usługa. Jeśli więc określisz twoją firmę w Google jako „bar”, nie trafisz do swojej grupy docelowej. Udogodnienia nie są równoznaczne z daną branżą. Nawet w kategorii „bar” nie masz w takiej sytuacji za bardzo szans na pozyskiwanie klientów… Uważaj więc na tego typu pomyłki. Pamiętaj też, że chodzi tu o wskazanie rodzaju twojej firmy, a nie o opis oferowanych usług czy produktów.
Podsumowanie
Dzięki temu artykułowi wiesz już więcej o kategoriach Google My Business. Wiesz, dlaczego musisz poświęcić czas na właściwą klasyfikację twojego biznesu. Znasz sposoby na najlepsze opisanie firmy za pomocą kategorii w wizytówce. Masz też świadomość błędów, które oddalają od zamierzonych celów: widoczności w wyszukiwarce, skutecznego docierania do odbiorców i w końcu wzrostu przychodów. Jeśli znasz kogoś, kto również potrzebuje powyższych informacji, podziel się z nim tą publikacją! Mamy nadzieję, że uda ci się wybrać najlepszą kategorię w Google i rozwijać biznes online.
Obecnie coraz więcej osób sięga po swojego smartfona lub komputer, gdy szuka konkretnej firmy. Już kilka kliknięć wystarczy, aby znaleźć najważniejsze dane (adres, godziny otwarcia), opinie klientów czy treści dotyczące produktów lub usług. Wszystko to umożliwia usługa, która stała się nieodłą
W obecnych czasach firmy często najpierw poznaje się w wirtualnym świecie, a dopiero potem odwiedza się je w fizycznej lokalizacji. Przedsiębiorcy, którzy już działają online, czerpią ogromne korzyści z marketingu internetowego. Jednym z kluczowych narzędzi promocyjnych jest usługa Mapy Google. Dzię
Widoczność firmy w sieci jest obecnie wymagana przez internautów, którzy szukają w niej informacji o produktach czy usługach. Z pomocą przychodzi Google Moja Firma. Wystarczy założyć wizytówkę z danymi teleadresowymi. Jeśli zatem zależy Ci na wysokiej pozycji w wyszukiwarce Google i chcesz dotrzeć d
Jak podaje DataReportal, 70.4% Polaków szuka informacji w Internecie, a 58.1% polskich internautów chce znaleźć dane o produktach czy markach w sieci. Zastanawiasz się, gdzie w Google klienci widzą firmy? Potrzebna jest do tego wizytówka w Google Moja Firma. Jak ją założyć? Sprawdzamy w naszym artyk
Wizytówka firmy w Google to jeden z bardzo skutecznych sposobów promocji. Dzięki niej klient nie musi wyszukiwać informacji o danej marce w innych miejscach. Jest ona często jednym z pierwszych miejsc, w których odbiorca spotyka się z marką. Bardzo ważne, aby miała ona zawsze aktualne dane. Zobacz,
Google Moja Firma jest narzędziem internetowym wspierającym firmy w zarządzaniu obecnością w wyszukiwarce czy Mapach Google. Dzięki założonemu profilowi przyczynisz się do wyświetlania informacji o ofercie w wynikach wyszukiwania Google i Mapach Google. Dlatego sprawdź, jakie branże powinny pomyśleć
Google Maps to narzędzie od Google przydatne zarówno dla ,,zwykłych’’ użytkowników, jak i dla firm. Pozwala m.in. przeglądać mapy i wyznaczać trasy. Przedsiębiorcy mogą zaś za jego pomocą docierać do większej liczby klientów w konkretnym regionie i udostępniać im informacje o firmie, w tym dane o lo
Google My Business (GMB) to darmowe narzędzie, które pozwala firmom tworzyć, zarządzać i optymalizować swój profil w wyszukiwarce. Zapewnia potencjalnym klientom podstawowe informacje, takie jak dane kontaktowe, godziny otwarcia i wskazówki dojazdu. Profil Firmy w Google zwiększa widoczność, daje ko
Prowadzisz własną firmę i zastanawiasz się, jak jeszcze dotrzeć do nowych klientów? Zdecyduj się na wizytówkę w Google Moja Firma i promuj się lokalnie! Jest to wizytówka Twojego biznesu w Internecie. Dowiedz się, jakie informacje są potrzebne do jej założenia np. adres czy numer telefonu. Ile koszt